De in Rotterdam opgerichte Luisterlijn bestaat 65 jaar: ‘Van cruciaal belang’

In 1958 richtte de Rotterdamse dominee Henk Teutscher de eerste telefonische hulpdienst op in Nederland. In die 65 jaar heeft de Luisterlijn een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. “Hij vroeg in het algemeen aan mensen die verhullend spraken, om hun problemen duidelijk uit te spreken en het gesprek met de telefonische hulpdienst aan te gaan”, vertelt de zoon van Teutscher.

Wat begon als een klein initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke hulpdienst. Het begon met zo’n 40 vrijwilligers en zo’n 35 gesprekken per dag, maar inmiddels werken er zo’n 1.500 vrijwilligers en worden er rond de 900 gesprekken per dag gevoerd.

Zoon Teutscher is trots dat de missie van zijn vader wordt voortgezet. “In een wereld waarin het tempo soms overweldigend kan zijn, en waarin individuen worstelen met uitdagingen van verschillende aard, is het van cruciaal belang een plek te hebben waar je je gehoord en begrepen voelt. Wat het werk nog steeds bijzonder maakt, is de onbaatzuchtige inzet van de vrijwilligers. Mensen die dag en nacht hun luisterend oor lenen aan hen die het nodig hebben.”

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek via 088 0767 000 of via de website www.deluisterlijn.nl.