Deze fietsenstallingen bij Centraal zijn alles behalve ideaal

Aan het tekort aan fietsenstallingen bij Centraal Station leek een einde te komen toen er nieuwe rekken aan de achterkant en aan de zijkant van het station geplaatst werden. Maar het begint steeds meer op te vallen dat de rekken nu rommeliger en chaotischer lijken dan dat ze voor de uitbreiding waren.

Aan de Stationssingel aan de achterkant van Rotterdam Centraal is de stalling eind vorig jaar uitgebreid waardoor er nu 2361 parkeerplekken zijn. Maar als je je fiets wilt stallen, moet je eerst slalommend een weg zien te banen tussen de uitstekende fietswielen en zwervende fietsen. Het lijkt chaotischer dan het voor de uitbreiding was. Je fiets buiten de witte vakken plaatsen voor de uitbreiding was een no-go, dan werd ‘ie meteen weggehaald door de gemeente. In een reactie laat de gemeente weten dat dit ook in de uitgebreide fietsenstalling nog steeds het streven is.

Duizend extra plekken
Aan de zijkant van het station, aan de Conradstraat, komen er 10 maart 1000 extra plekken bij om je fiets te stallen. Maar wat al snel opvalt als je je fiets uit de stalling probeert te halen is dat dat nog niet zo makkelijk is. De uitgang die direct naar het fietspad leidt wordt geblokkeerd door de tientallen scooters die er geparkeerd zijn. De twee volgende uitgangen zijn trapjes, ook niet per se handig als je met de fiets bent. De manier om de fietsenstalling zonder blokkade of moeilijkheden te verlaten is helemaal door fietsen naar bijna het einde van de straat te fietsen en ssom dan over het voetpad weer terug te fietsen naar het fietspad.

Het is ook helemaal niet de bedoeling om via de trapjes de stalling te verlaten met je fiets aan de hand, volgens de gemeente. De weg die door scooters wordt geblokkeerd wordt in de toekomst hopelijk verholpen; er gaat binnenkort een aparte deelfiets- en scooter parkeerplek worden gerealiseerd op de Weenatunnels.