Deze Rotterdammers zorgen achter de schermen voor soepele ritten bij de RET

Het openbaar vervoer is voor veel Rotterdammers onmisbaar om op hun bestemming te komen. Het RET-personeel werkt voor en achter de schermen hard om Rotterdamse reizigers daar te krijgen. We gaan langs bij een trambestuurder, een ingenieur en twee metro monteurs.

“Mijn werk is toch wel speciaal”, vertelt Rene, met 22 jaar één van de jongste trambestuurders in Rotterdam. Soms moet hij heel vroeg zijn bed uit of is hij juist heel laat klaar; dit keer begon Rene om half zes ’s ochtends; “je ziet de stad wakker worden en dat vind ik toch wel echt mooi.” Volgens Rene moet je ook wel wat skills hebben als trambestuurder: “je moet in stappen vooruit kunnen denken. Het klinkt misschien cliché, maar je moet je rustig blijven in situaties waarin het stressvol kan worden.”

Cyanne is werktuigbouwkundig ingenieur bij de RET. De rails bij het Vasteland moeten vervangen worden en daar werkte zij als projectvoorbereider en is nu projectmanager. “Wat veel mensen niet beseffen is de hoeveelheid techniek die zit achter het openbaar vervoer in Rotterdam.”

Bij de metroremise Waalhaven werkt het RET personeel aan de metro’s van het vervoersbedrijf, waaronder verschillende metromonteurs. “Sowieso moet je kunnen sleutelen, mechanisch moet je de weg zien te vinden, je moet een beetje kennis hebben over elektriciteit en pneumatiek”, verteld Daryl. Hij werkt nu ongeveer vier maanden samen met zijn collega Johson: “je hebt niet elke dag met hetzelfde te maken, dat maakt het wel leuk het is een beetje afwisselend.” Het is soms niet heel moeilijk werk, maar het is wel erg belangrijk dat het goed gedaan wordt: “je hebt wel met mensenlevens te maken,” benadrukt Jonhson.

Eerder deze week liepen we mee met de handhavers, die vanaf deze ook in de nachtelijke uren de stad veilig houden. Kijk die reportage hier.

Deze handhavers werken nu ook in de nachtelijke uren voor een veiliger Rotterdam