Gemeente en influencers maken samen geldzorgen onder Rotterdamse jongeren bespreekbaar

De gemeente Rotterdam en zes influencers slaan de handen inéén om geldzorgen bespreekbaar te maken onder Rotterdamse jongeren. Via een (Instagram)campagne willen de partijen jongeren aansporen erover te praten of aan te kloppen bij de gemeente voor hulp of advies. “Wat de oorzaak ook is, je staat er niet alleen voor”, benadrukt wethouder Natasha Mohamed-Hoesein.

Vanaf deze week tot eind januari delen zes verschillende influencers, Zakia Bouhaulin, Rarko, Charo Chavelli, Ruwhel Emers, Christina Valerie en Venus Bijleveld video’s over (hun eigen) geldzorgen en mogelijke oplossingen. Ook opent de gemeente een online livechat voor jongeren om anoniem hun geldzorgen te bespreken.

Campagne hard nodig
Een campagne zoals deze is hard nodig in een stad als Rotterdam, waar in totaal 9.700 jongvolwassenen tussen de 15 en 30 jaar leven in een huishouden met een inkomen tot 110 procent van het sociaal minimum. Het baart wethouder Mohamed-Hoesein zorgen. “Dat zoveel jongeren geldzorgen hebben, is al erg. Maar dat ze die niet bespreken, laat staan hulp zoeken, gaat me echt aan het hart. Je kunt je bijna niet voorstellen hoeveel stress dat met zich meebrengt, vooral voor zulke jonge mensen.”

De wethouder drukt jongeren met geldzorgen dan ook op het hart erover te praten. “Want hoe eerder je aanklopt, des te groter de kans op een snelle en duurzame oplossing.”