Welke rol spelen onderwijs en opvoeding bij de doorwerking van het koloniale en slavernijverleden? In een nieuwe aflevering van History Matters spreekt Hasna El Maroudi hierover met Cecily Dos Santos, docent pedagogisch werk bij Zadkine en vestigingsmanager bij Humankind Kinderopvang en Ontwikkeling, geschiedenisdocent Eline Rademakers en Breana Bute, rechtenstudent en gastredacteur bij History Matters. Ook laat Mathieu Wijdeven zijn theaterstuk ‘Het waarom beantwoord’ zien.
Geschiedenisdocent Eline Rademakers heeft een lespakket ontwikkeld om meerstemmigheid in het onderwijscurriculum te creëren. Hiermee hoopt ze het ‘het cultureel archief’ te doorbreken. “Het cultureel archief is alle ideeën die er al zijn, in dit geval over het koloniale verleden”, legt Rademakers uit. “Ik ben docent geschiedenis op een middelbare school en aan het promoveren op de universiteit. Wat ik merkte, is dat ik in een spagaat stond. De wetenschap was op een bepaald level, maar het onderwijs liep een beetje achter. Bijvoorbeeld in het nadenken over woordgebruik. In de wetenschap praat je over ’tot slaaf gemaakte mensen’, terwijl in mijn lesboeken ‘slaven’ staat.”
Student en gastredacteur Breana Bute herkent het verschil waar Rademakers over vertelt. “Op de middelbare school hadden we één hoofdstuk over de Gouden Eeuw en daarbij één alinea over de slavernij. De doorwerkingen daarvan werden eigenlijk niet bespreekbaar gemaakt.”
Volgende week in deel 2 van deze aflevering spreekt Hasna El Maroudi met wethouder Faouzi Achbar, van Welzijn, Samenleven, Sport en Digitale Inclusie, en Catia Antunes, Professor of History of Global Economics Networks aan de Universiteit van Leiden. Alle afleveringen van History Matters zijn hier en op de website van Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst Rotterdam, terug te vinden.