Hoe Fred en Johan als kapitein zeevaart oog in oog kwamen met Russische kalasjnikovs

De Rotterdamse haven is de tiende haven van de wereld, en de grootste van Europa. Het gebied telt meer dan 3000 bedrijven, die intussen tienduizend vacatures te vergeven hebben. Maar zijn die vacatures ook de moeite waard? Hoe leuk is het om te werken in de haven? Dave van der Wal steekt van wal en zoekt het uit in… Langs de Maas.

Voor deze aflevering zet Dave koers richting de stuurhut van de Pride of Rotterdam, waar hij spreekt met twee ervaren kapiteins zeevaart: Fred en Johan. Met het gezoem van de scheepsmotor op de achtergrond vertellen zij over hun afwisselende havenberoep.

Innovaties en wereldreizen
Fred is kapitein op de Pride of Rotterdam, de ferry die dagelijks vaart tussen Europort Rotterdam en Hull in Engeland. Johan is inmiddels gepensioneerd zeevaarder, maar nog regelmatig in de haven te vinden als gids.

Dave vraagt Fred en Johan naar hun opmerkelijke havennieuws. De kapiteins zijn het erover eens dat de toevoeging van technische innovaties zoals het automatisch identificatiesysteem (AIS) het werk een stuk makkelijker hebben gemaakt. Johan vertelt hoe zijn werk eruitzag toen hij in 1961 begon met varen en er van marifoons (voor radioverkeer) en radars nog geen sprake was.

Ook is Dave benieuwd hoe Fred en Johan ooit de scheepvaart zijn ingerold. Het blijkt dat de hang naar avontuur hier, vooral bij Fred, een grote rol in heeft gespeeld. En avontuur heeft hij gekregen! Hij doet uit de doeken welke wereldreizen hij tijdens zijn carrière als zeevaarder allemaal heeft gemaakt.

Werken in de haven
Dave ontdekt dat de ouders van zowel Fred als Johan niet zo enthousiast waren over de beroepskeuze van hun zoons. En concludeert dat de havenberoepen eigenlijk nog steeds niet zo’n goed imago hebben. De vooroordelen over werken in de haven zijn talloos. Ze bespreken hoe dit komt, maar zijn ook van mening dat dit negatieve imago zeer onterecht is. De mannen hebben namelijk altijd vooral veel voordeel ervaren van hun werk. Ze hebben veel van de wereld gezien, mooie dingen meegemaakt en een goed salaris verdiend.

Sterk verhaal
En ze hebben veel avonturen beleefd! Zo beschrijft Johan een voorval tijdens werkzaamheden in Sint-Petersburg, waarbij de Russen overtuigd waren van de slechte intenties van zijn ploeg, en met behulp van kalasjnikovs maatregelen troffen.

Een dergelijke gebeurtenis zal zich tijdens Freds diensturen niet zo snel voordoen. Hij vertelt Dave dat hij juist heel tevreden is met zijn kalmere baan, met een dienstschema dat bestaat uit twee weken op, twee weken af. Ben je als zeevaarder soms maanden aan het werk in verre oorden, het werk van ferrykapitein is door dit rooster juist erg goed te combineren met bijvoorbeeld een gezin. Tel daar de afwisselende dagen en de hechte band met je collega’s aan boord bij op, en het is met recht een droombaan.

Luister de podcast hier!

De komende weken duikt Dave nog dieper in de wereld van de havenberoepen. Zo spreekt hij volgende week met loodsen over hun werk en de uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.