Hoeveel draagvlak heeft deelvervoer in Rotterdam? De gemeente gaat het onderzoeken

De Rotterdamse gemeente wil weten hoe Rotterdammers over deelvervoer denken en heeft daarom een enquête online geplaatst. In die enquête kan iedere Rotterdammer invullen hoe hij of zij denkt over deelfietsen en -scooters in de stad. Zo wil de gemeente “verbeteringen in het beleid” doorvoeren.

De gemeente voerde begin dit jaar een vergunningenstelsel voor aanbieders van deelfietsen en -scooters in. Die moest ervoor zorgen dat het aanbod van de vervoersmiddelen mee zou groeien met de vraag. Dat vergunningenstelsel evalueert de gemeente eind dit jaar en de uitkomsten van de enquête vormen een onderdeel van die evaluatie.

Minder auto’s
Het is geen geheim dat wethouder Bokhove geen fan is van veel auto’s in de stad. Uit de mobiliteitsplannen van de wethouder bleek al eerder dat de auto minder prominent aanwezig moet zijn in het Rotterdamse straatbeeld. Deelmobiliteit zou volgens de gemeente een goed alternatief vormen voor de auto.

In de stad wordt daarom steeds vaker gebruik gemaakt van deelvervoer. In onze OPEN Vraag blijkt dat Rotterdammers overwegend positief zijn over de toename van deelvervoersmiddelen in de stad.

Met welk vervoersmiddel verplaats je je het snelst door de stad? Wij namen eerder de proef op de som en vergeleken de elektrische deelfiets, -auto en -scooter.

Overlast
Toch ervaren Rotterdammers ook overlast van de voertuigen, bijvoorbeeld door verkeerd geparkeerde fietsen of scooters of door een overschot aan voertuigen. Zo ‘overspoelden’ de fietsen van oBike de stad in 2017. Die fietsen hadden geen vaste parkeerplek en zorgden hier en daar voor de nodige irritatie. Rotterdamse ondernemers bedachten daarom een alternatief voor de fietsen.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?

Volg ons dan ook op onze social media kanalen

Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat