Het is vandaag Prinsjesdag en dat betekent nieuwe bezuinigingen. Ditmaal is het openbaar vervoer in de grote stad de dupe. Het kabinet wil hier 110 miljoen euro op gaan bezuinigen, en dat terwijl bedrijven zoals RET en NS het vaak al moeilijk hebben. Als gevolg zullen de prijzen van kaartjes stijgen en het vervoer minder vaak rijden.
De bezuinigingen zijn voor de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het gaat vooral kwetsbare groepen raken, zoals scholieren, studenten en ouderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Ook mensen die in de kleinere steden en dorpen rond de grote steden wonen, gaan het merken in de dienstregeling. De toegankelijkheid van Rotterdam gaat hiermee fors achteruit.
De Vervoerregio’s slaan alarm en vragen het kabinet de bezuinigingen terug te draaien. Jan van Zanen, voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Er moeten in de metropoolregio’s komende jaren 400.000 woningen worden gebouwd. Woningen die goed bereikbaar moeten zijn. Daarbij is goed OV essentieel. Bezuinigen op OV betekent inleveren op bereikbaarheid en een serieuze bedreiging voor het realiseren van deze woningen. Dat mogen we niet laten gebeuren. De bezuiniging van 110 miljoen euro per jaar moet van tafel.”
De NS wil de prijs van treinkaartjes al met 6% laten stijgen. OPEN Rotterdam ging de straat op om aan Rotterdammers te vragen wat ze van het dure openbare vervoer vinden.