Optimisme, maar ook twijfels rondom onderzoek naar eventuele sluiting Rotterdam Airport

Wat voor gevolgen zou het sluiten van Rotterdam The Hague Airport hebben? Dat is wat de nieuwe coalitie van provincie Zuid-Holland, bestaande uit BBB, VVD, CDA, PvdA en GroenLinks, wil weten. Veel Rotterdammers moedigen het onderzoek aan, maar tegelijkertijd worden er vraagtekens gezet bij het nut ervan. 

Met het onderzoek wil de Zuid-Hollandse coalitie kijken naar de mogelijkheden voor een andere invulling van de locatie. Tegenover het AD laat VVD-gedeputeerde Frederik Zevenbergen weten dat het gaat om de ‘maatschappelijke en economische waarde van het vliegveld’. Hierbij vraagt hij zich af hoe deze waarde zou zijn als het een woonwijk zou zijn.

Rotterdamse politici en Twitteraars reageren
Via Twitter uiten verschillende politici hun enthousiasme over het onderzoek. “Kans dat een nieuwe woonwijk aan de rand van Rotterdam er komt”, tweet Astrid Kockelkoren (GroenLinks). Ook René Segers-Hoogendoorn is blij: “Goed dat er nu ook bij @zuid_holland beweging zit in dossier @RTHA_Nieuws.” Beweging die volgens Theo Coşkun (SP) al een tijd op zich liet wachten. “Er is een boekenkast aan onderzoeken geweest. Wat ons betreft konden we het RTHA 25 jaar geleden al sluiten. Dat moeten we durven kiezen nu.”

Anders dan de politici, is de Rotterdamse Twitteraar vrij sceptisch over het onderzoek. “Zonde van de tijd en van het geld”, schrijft Paul Weber. Ook Luuk Wilson vindt het onderzoek ‘niet nodig’. “Laat #RotterdamTheHague airport met rust! Bijna alle Rotterdammers zijn er trots op.” Volgens Derek van den Berg moet er juist gekeken worden naar de toekomst van het vliegveld. “Belachelijk idee. […] Het vliegveld is juist en enorme economische kans voor Rotterdam.”

Petitie
Omwonenden van het vliegveld startten onlangs een petitie om groeiplannen van RTHA tegen te gaan. Deze werd ruim 11.600 keer ondertekend. Alfred Blokhuizen is de voorzitter hiervan en gaat met deze handtekeningen op dinsdag 27 juni naar de Tweede Kamer. Hij sprak toen onder meer van een stijging van 5.000 naar 116.000 geluidsoverlastklachten in 6 jaar. 

‘Bewoners Tegen Vliegoverlast’ gaan met ruim 11.000 handtekeningen naar de Tweede Kamer