Peggy Wijntuin: ‘Geschied-en-is: het verleden werkt door in het heden’

Welke geschiedenis geef jij door? Die vraag staat centraal in de tentoonstelling ‘Kolonialisme en Rotterdam’ in het Wereldmuseum. De expositie laat zien hoe het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam doorwerkt in het heden. Oud PvdA-raadslid en adviseur Nederlands slavernij- en koloniaal verleden Peggy Wijntuin legt uit dat de doorwerking van geschiedenis inherent is aan het woord zelf, dat uit drie afzonderlijke woorden bestaat: “Geschied-en-is: het verleden werkt door in het heden.”

Wijntuin is initiator van het slavernijmonument in Rotterdam en zorgde er met de motie Wijntuin voor dat er onderzoek werd gedaan naar het koloniale en slavernijverleden van de stad. “Wat ik belangrijk vind, is dat vooral ook jongeren snappen waarom de stad is zoals zij is. De manier waarop wij ons heden ten dage tot elkaar verhouden, zegt iets over waar we vandaan komen. Het feit dat ik hier ben, komt omdat Nederland daar was.”

Wijntuin is te horen in een audiofragment in de expositie van het Wereldmuseum. Net als Rotterdammers Joan Mertodirjo, Tamara Nivillac, Simaõ Miguel, Sabrina Starke en Irene Agyeman Hin, reflecteert zij op de vraag ‘wat geef jij door?’. Daarnaast zijn er werken te zien van het Wereldmuseum, maar ook uit de collecties het Stadsarchief Rotterdam, Museum Rotterdam, Maritiem Museum en Boijmans van Beuningen.

Dertien hedendaagse kunstenaars en fotografen tonen recente werken die laten zien waarom het verleden er nog steeds toe doet. Een van die kunstenaars is modeontwerper Ruby Joemai die drie kledingstukken van haar hand heeft geselecteerd. “Ik maak een combinatie van Westerse business wear en mijn Indiase roots”, vertelt Joemai, die een Surinaams-Hindostaanse achtergrond heeft. “Deze kledingstukken zijn momenten uit mijn leven waarbij ik struggles voelde in mijn identiteit. Dus het is mijn weg van uitvechten uit het zakelijke leven en het omarmen van mijn cultuur.”

De complete serie ‘Kolonialisme en Rotterdam’ is hier terug te kijken. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door Wereldmuseum Rotterdam. De productie wordt onder redactionele verantwoordelijkheid van OPEN Rotterdam gerealiseerd. De opdrachtgever heeft geen invloed op de inhoud.