Rotterdam stelt plan op om zelf flitspalen te plaatsen tegen toename verkeersongelukken

Rotterdam wil zelf flitspalen gaan plaatsen. Nu wordt er nog landelijk bepaald waar de flitspalen komen, maar volgens Vincent Karremans moet de stad het heft in eigen handen nemen. Het aantal verkeersdoden en -ongelukken is in 2023 in Rotterdam weer gestegen, dus de verkeersveiligheid moet harder worden aangepakt. Zelf flitspalen kunnen plaatsen zou hierbij moeten helpen.

Rotterdam heeft samen met de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Den Haag en organisaties van verkeersveiligheid een plan opgesteld voor de Tweede Kamer. Ze willen zelf kunnen bepalen waar en hoeveel flitspalen er komen en handhavers meer bevoegdheden geven om wangedrag in het verkeer aan te pakken. Dit plan is naar voorbeeld van Vlaanderen, waar de grote gemeentes dit al mogen.

Verkeersveiligheid slecht in Rotterdam

Bij Op1 vertelde Karremans hierover: “Het enige wat we nu kunnen doen is een brief sturen naar het OM met een smeekbede ‘plaats alsjeblieft flitspalen’ en een bloemetje leggen bij het ongeluk.” Als het plan slaagt, wil de gemeente Rotterdam het geld dat de flitspalen ophalen, gebruiken voor een lokaal verkeersveiligheidsfonds. Zo kunnen ze de onveilige straten, fietspaden en kruispunten weer aanpakken.

Op Instagram vroegen we aan onze volgers waar in Rotterdam dringend een flitspaal moet komen. Zowel Nieuwe Binnenweg, als de Westzeedijk en de Mathenesserlaan worden vaak genoemd. Ook de Noordsingel, Honingerdijk, Westblaak, Weena en de Mariniersweg worden genoemd. Andere oplossingen die worden gegeven zijn ‘bij elk stoplicht’ en ‘meer 30 km/u wegen i.p.v. flitspalen’. Maar het merendeel van onze volgers is het eens: Rotterdam heeft te weinig flitspalen en meer gaan de verkeersveiligheid verbeteren.