Onderhoudscontract van bedrijf VDL voor ‘Science-fiction’ parkeergarage Insulindeplein beëindigd

Update:

Parkeerabonnementenhouders ontvingen op vrijdag 15 september een brief vanuit de Gemeente Rotterdam. Hierin werd aangegeven dat de gemeente op de hoogte is van de problemen van de gebruikers van de garage. Daarnaast heeft het onderhoudsbedrijf VDL per 1 november het onderhoudscontract met de gemeente opgezegd. Op dit moment is de gemeente bezig om te zoeken naar een oplossing.Ter compensatie worden de abbonementsgelden van de afgelopen maanden geretourneerd aan de gebruikers.

Een vlucht die wordt gemist, verjaardagen die worden afgezegd en in totaal drie storingsnummers waar je lang aan de lijn hangt. Bewoners aan het Insulindeplein parkeren tegenwoordig liever op straat in plaats van in de ‘bijna science-fiction’ parkeergarage die voor hun deur staat. Met regelmaat werkt deze garage namelijk niet en dat zorgt er voor dat je soms een weekend lang niet bij je auto kan. “Eigenlijk wel elke dag storing.”

Als je je auto in de garage aan het Insulindeplein zet, stopt deze als het ware je auto weg onder de grond. Dinsdag meldde het AD al dat een BMW in een soortgelijke garage al wekenlang vaststaat. “Het is echt vreselijk”, vertellen meerdere bewoners die telkens lang wachten als hun auto in de grond verdwijnt: “Voor de zekerheid blijf ik altijd maar even staan tot ie echt weg is.” In tegenstelling tot de eigenaar van de Kia die woensdagmiddag niet naar beneden is gegaan. “En het is de afgelopen maanden alleen maar erger met die storingen.”

Geen weekenddienst
Bewoners betalen aan de gemeente Rotterdam maandelijks een bedrag van 35 euro. “Zij besteden het onderhoud vervolgens uit aan VDL, een bedrijf in Breda. Zij kampen echter met personeelstekorten en hebben de service wat teruggeschroefd”, vertelt Reidar Plokker, voorzitter van de wijkraad van onder andere Bergpolder. “Er is maar één monteur beschikbaar en in het weekend zijn ze niet bereikbaar.” Bewoners weten daarom al dat je je auto écht nodig hebt, dat je hem dan maar op straat moet parkeren. “Maar wat als je nou naar de spoedeisende hulp moet?”

Zowel de wijkraad als bewoners hebben klachten gestuurd naar de gemeente Rotterdam. “Daar hebben we een keer antwoord op gekregen, maar er werd eigenlijk in nette woorden gezegd dat het onze eigen schuld is”, zegt een bewoner die een wegkijk-gebaar maakt.

Er volgt nog een inhoudelijke reactie van de gemeente.