Stadswinkels Hillegersberg en Pernis tòch dicht

De gemeente besloot twee jaar geleden al het aantal stadswinkels vanaf 1 januari 2017 terug te brengen van 14 naar 7, om 2 miljoen euro op jaarbasis te besparen. De stadswinkels in Hillegersberg-Schiebroek en Pernis, die dit jaar na protest van bewoners open bleven voor het aanvragen van onder meer reisdocumenten, worden alsnog omgebouwd tot een zorg- en welzijnscentrum.

Het verschil tussen een zorg- en welzijnscentrum en een stadswinkel, is dat bewoners bij deze centra niet terechtkunnen voor burgerzaken, zoals het verlengen van een paspoort of aanvragen van een rijbewijs. Bewoners kunnen daar terecht voor informatie en advies over bijvoorbeeld ingewikkelde brieven, juridische kwesties, gezondheid of geldzaken.

OPEN Rotterdam peilde via twitter en instagram of Rotterdammers nog gebruikmaken van hun stadswinkels. Daar kwamen de volgende resultaten uit:
<blockquote class=”twitter-tweet” data-lang=”nl”><p lang=”nl” dir=”ltr”>Het aantal stadswinkels wordt kleiner. Hoe vaak maak jij gebruik van de stadswinkel?</p>&mdash; OPEN Rotterdam (@openrotterdam) <a href=”https://twitter.com/openrotterdam/status/940991133697626112?ref_src=twsrc%5Etfw”>13 december 2017</a></blockquote>
<script async src=”https://platform.twitter.com/widgets.js” charset=”utf-8″></script>

Via twitter blijkt dat 33% vaak genoeg gebruikt maakt van de stadswinkel, maar 67% bijna nooit.

De resultaten van de instagram-poll van OPEN Rotterdam op de vraag hoe vaak men de stadswinkel nog gebruikt komen uit op 19% die “vaak genoeg” antwoorden, maar 81% “bijna nooit” uit in totaal 136 Rotterdammers. Deze cijfers zijn uiteraard niet significant, maar geven wel een signaal af.
 
Foto 2

De vraag blijft wat het nut nog is van een stadswinkel in een tijdperk waar bijna alles online kan, maar dat is volgens Jan Pierweijer van gebiedscommissie Hillegersberg-Schiebroek niet het probleem. “Natuurlijk zijn de paspoorten straks tien jaar geldig en kunnen we veel digitaal doen, maar er zit een categorie mensen boven de 70 die niet met een computer overweg kunnen. Hou die stadswinkel dan een aantal dagen in de week open.” Wethouder Adriaan Visser geeft aan dat beperkte openstelling ook een beperkte dienstverlening met zich meebrengt, niet alle producten kunnen dan worden geleverd door de stadswinkels en dat wekt bij bewoners ook irritatie en onbegrip op.

Het vervallen van de stadswinkel in Pernis betekent dat zij moeten omschakelen naar locatie Hoogvliet voor alle burgerzaken. Pernissenaar Herman Merkx noemt dit een ramp. “Voor mij zeker, ik rijd in een scootmobiel en kan geen auto meer rijden door een hartoperatie”, verzucht hij. “Het duurt drie kwartier om met de scootmobiel van Pernis naar Hoogvliet te rijden, en vanaf mijn huis naar stadswinkel Pernis een minuutje of zeven.” Met de scootmobiel naar Hoogvliet rijden is bij mooi weer echter geen enkel probleem. “Dat is heerlijk juist”, zegt Merkx, “maar met deze weersomstandigheden is dat niet te doen. Dan zal ik toch ander vervoer moeten regelen”.

Bewoners uit Hillegersberg-Schiebroek moeten uitwijken naar de dichtstbijzijnde locatie, Stadswinkel Prins-Alexander. In onze instagram poll geeft 60% aan het hier niet mee eens te zijn uit totaal 75 Rotterdammers.
Foto 3

Er is een motie vanuit het CDA aangenomen voor Pernis, waardoor de wethouder gaat kijken of burgerzaken op een andere locatie ondergebracht kunnen worden in Pernis. Tot op heden is er nog geen locatie gevonden, maar Herman Merkx heeft hier wel een suggestie voor: “Het oude politiebureau staat al een hele tijd leeg, dat zou een ideale locatie zijn”.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat