De allereerste Online Eurovision Village opent 15 mei de virtuele deuren voor songfestivalfans van over de hele wereld. Het Walhalla voor diehard songfestivalfans is het decor van de digitale 3D beleving. Hier kun je – de hele dag lang, in welke tijdzone dan ook – vanaf de bank je laten onderdompelen in de Rotterdamse songfestival sfeer.
Normaal gezien is de Eurovision Village dé ontmoetingsplek voor songfestivalfans. Dit jaar komt daarvoor een coronaproof online dorp in de plaats. Via de website stap je een 3D versie van Rotterdam in en kun je via een kaart door de stad navigeren. Songfestival liefhebbers kunnen meer dan 50 virtuele activiteiten beleven: van optredens tot tutorials tot geschiedenis- en architectuurlessen over Rotterdam en een kijkje backstage. De content is de hele dag door te bekijken.
Het fysieke dorp zou oorspronkelijk op de Binnenrotte tegenover de Markthal komen te staan en plek bieden aan 300.000 bezoekers. Op diezelfde locatie staat in de online versie van het dorp de Power Tower die voor miljoenen mensen toegankelijk is. In dit stukje virtuele Rotterdam vindt van 15 tot 22 mei elke dag om 20:00 uur een liveshow plaats. Nationale en internationale gasten worden verwelkomd door de Rotterdammer Paul de Leeuw. De liveshows zijn eenmalig te zien in het online dorp.
Online Eurovision Village is gemaakt door Dept Agency. “Een team van 20 techneuten van over de hele wereld hebben zes weken lang keihard aan de online Village gewerkt. Ook mensen uit bijvoorbeeld Amerika. Die verklaren ons en onze songfestival-gekte voor gek”, vertelt CEO Dimi Albers. Ook verschillende designers werkte hard mee aan 3D Rotterdam: “Alle gebouwen zijn handmatig getekend. Bijzondere plekken als de Markthal en Ahoy zijn extra uitgelicht.”