Voor vrachtwagenchauffeurs is het altijd billenknijpen als zij bij de Maastunnel aankomen. Mogen ze wel of niet door de tunnel? Soms wel zestig keer per week gebeurt het dat een vrachtwagen moet keren, met flinke files en vertragingen tot gevolg. Om hier een eind aan te maken, wordt de maximale doorrijhoogte verlaagd van 4 naar 3,9 meter. Dat meldt Rijnmond.
Gedoe met vrachtwagens bij de Maastunnel moet vanaf maart 2025 verleden tijd zijn, wanneer de verlaging van de maximale doorrijhoogte wordt ingevoerd. Hoewel het verschil maar tien centimeter is, heeft dit flinke gevolgen voor vrachtwagenchauffeurs. Zij zullen vaker moeten omrijden, omdat de meeste vrachtwagens vier meter hoog zijn. Volgens de gemeente gaat het om zo’n veertig vrachtwagens per dag die dan een andere route moeten nemen.
Hoe kan het dat veel vrachtwagens moeten omkeren, terwijl ze voldoen aan de maximale hoogte van vier meter? Nou: een flapperend zeiltje, een vering die nét omhoog komt, of een lading die een fractie te hoog is, en de tunnel gaat op slot. Het verlagen van de doorrijhoogte naar 3,9 meter betekent volgens Rijnmond dat alle ‘normale vrachtwagens’ (deze zijn vier meter hoog) niet meer gebruik kunnen maken van de Maastunnel.
Met een beetje geluk betekent dit het einde van de frustrerende files bij de Maastunnel. In april 2023 ging OPEN Rotterdam al eens kijken achter de schermen bij de tunnel. Wie zit er in de regiekamer? En hoe kan het dat het zo vaak fout gaat? Operator Dave Scheffers vertelt het je!