Volle metro’s door tekorten, Beurs op de schop en Van Brienenoordbrug renovatie uitgesteld

Voor alle reizende Rotterdammers: er staat een hoop te gebeuren. De week begint met veel nieuws over het (openbaar) vervoer. Zo is de RET door personeelstekort genoodzaakt om met kleinere metro’s te rijden, wordt het knooppunt Beurs vernieuwd en is de renovatie van de Van Brienenoordbrug met vier jaar uitgesteld.

Kortere metro’s
De RET kampt met personeelskrapte. Daarom rijdt het vanaf maandag 22 januari met kortere metrovoertuigen op metrolijnen A en C. Dit vanwege een voertuigentekort, ontstaan door personeelstekorten in de werkplaats. Op dit moment kan de RET de verwachte vervoersonderhoud niet aan. In mei moeten alle ritten weer als vanouds rijden.

Knooppunt Beurs
De gemeente wil het knooppunt Beurs vernieuwen. Omdat het hier volgens de gemeente alsmaar drukker wordt, is het tijd voor een renovatie. Deze plannen gelden voor het gehele metrostation Beurs en de tramhaltes op de Coolsingel tussen Churchillplein en de Beurstraverse. Ook vraagt de gemeente haar bewoners om hun meningen en ideeën te delen. Naar verwachting begint de uitvoering van de vernieuwingsplannen niet eerder dan 2033.

Met deze plannen wil de gemeente van knooppunt Beurs ‘dé toegang tot de stad maken’. Hier waar dagelijks 100.000 mensen in- en uitstappen vindt de gemeente dat het knooppunt toe is aan verandering: “De huidige ruimte, de bereikbaarheid, de toegankelijkheid, het comfort en de uitstraling van Beurs passen niet bij hoe een knooppunt van openbaar vervoer er, op zo’n belangrijke plek, uit zou moeten zien.”

Van Brienenoordbrug
Ook de Van Brienenoordbrug is toe aan vernieuwing. Dat zou in 2024 ook gaan gebeuren, maar nu meldt Rijkswaterstaat dat het waarschijnlijk met vier jaar uitgesteld gaat worden. Dit omdat ‘de huidige aanpak grote risico’s met zich meebrengt en er een prijs aan vastzit die voor het Rijk niet te bekostigen is’, meldt Rijkswaterstaat.

Volgens Rijkswaterstaat is het lastiger geworden om grote infrastructuurprojecten als deze te bekostigen. “De kosten in de bouw zijn de afgelopen jaren gestegen en deze stijgen nog steeds”, is er te lezen op hun website. “We zien dat aannemers steeds terughoudender zijn in het nemen van risico’s of dat zij hoge kosten in rekening brengen om deze risico’s af te dekken. Daarnaast maakt de krapte op de huidige arbeidsmarkt dat bedrijven keuzes moeten maken waar zij hun schaarse capaciteit inzetten.”

Het uitstellen van de renovatie is niet zonder gevolgen voor de Rotterdammer. “Het uitstellen van de vernieuwing van de brug en bijbehorende geplande en ongeplande verkeershinder die dat tot gevolg heeft, is voor hen een flinke tegenvaller”, schrijft Rijkswaterstaat. Omdat de brug het einde van zijn levensduur bereikt heeft, neemt de kans op storingen toe. Ook dit kan voor vertraging en overlast zorgen.