Het Rotterdamse tramnetwerk is veranderd. Per 6 januari hebben de tramlijnen in Rotterdam een nieuw nummer en mogelijk een nieuwe route. De nummers gaan van 1 tot 12 en er zijn routes ingekort of veranderd. Volgens RET is het doel kortere ritten die vaker rijden.
De nieuwe tramlijnen zijn:
Tramlijn 1
Was tram 24 en rijdt van de Esch door Kralingen, het centrum, West en eindigt in Schiedam.
Tramlijn 2
Gaat van Charlois naar Keizerwaard in IJsselmonde. Dit nummer is onveranderd.
Tramlijn 3
Was tram 23 en gaat van Beverwaard naar Rotterdam Centraal. Hij ging voorheen door naar West maar de route is ingekort.
Tramlijn 4
De tram tussen Noord en West, van de Molenlaan via Centraal tot aan het Heemraadsplein. Het cijfer blijft onveranderd, maar de route is door de jaren heen wel ingekort.
Tramlijn 5
Was tram 25, van Carnisselande naar Rotterdam Centraal.
Tramlijn 6
Een nieuwe route! Lijkt qua route behoorlijk op tram 4. Hij gaat van de Kleiweg via Centraal naar Heemraadsplein.
Tramlijn 7
Van Woudestein via Centraal naar Marconiplein. Er vervallen een aantal haltes, maar gaat langs twee mooie stadions.
Tramlijn 8
Gaat van Spangen via Centraal naar Schiebroek, met directe aansluiting naar Sparta, het Franciscus Gastziekenhuis en Delfshaven.
Tramlijn 11
Gaat van Woudhoek via Centraal naar De Esch. Deze lijn ondersteunt lijn 1, en rijdt ‘s avonds en ‘s weekends niet.
Tramlijn 12
Voor de voetbalfans onder ons: Gaat van Rotterdam Centraal naar Stadion Feyenoord naar P+R Beverwaard. Hij rijdt alleen maar tijdens wedstrijden.
Onduidelijkheid
‘Ik heb over de verandering gelezen maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom. Waarom is de verandering eigenlijk?’, aldus een reiziger. Rotterdammers hebben niks tegen de nieuwe nummering, het is alleen wat onduidelijk. Een vrouw die haar honden in de storm uitlaat, zegt: ‘Ik vond het wat verwarrend wat nou precies veranderde en welke trams kwamen te vervallen, en het was voor mij, ook op de site van RET, welke trams zouden gaan wijzigen. Maar ik heb het uiteindelijk wel gevonden.’
Gewenning
Een medewerker van de RET vindt de nieuwe nummers een kwestie van gewenning. ‘Mensen moeten wennen, ik zelf ook. Het is niet moeilijk. De nieuwe nummers zijn de oude nummers van vroeger. De meeste routes zijn gewoon normaal gebleven.’ Een andere Rotterdamse reiziger vindt dat de trams vaker komen.
Wil je meer weten? Klik dan hier