Wie met de bus op Rotterdam Centraal reist, is het vast al opgevallen. Het grasveld aan de rand van het treinstation wordt verbouwd. Wat is daar aan de hand? Stadsbeheer: “Het busstation, de stoep en de bromfietsplaatsen blijven tijdens de werkzaamheden in gebruik.”
Maandag 11 oktober is de gemeente Rotterdam gestart met de bouw van een nieuwe fietsenstalling aan de Conradstraat naast Rotterdam Centraal Station. Het voetpad langs de groene heuvels zal gedeeltelijk als werkterrein worden gebruikt, maar blijft wel bruikbaar voor voetgangers. De gemeente zegt er alles aan te doen om de overlast tot een minimum te beperken.
Allereerst is de bestaande ruimte opgebroken, daarna volgen de grondwerkzaamheden en de aanleg werkzaamheden van de stalling. Als dit gedaan is volgen de inrichting van de stalling en de plaatsing van de rekken. Tot slot worden de groenvoorzieningen gelijk gemaakt en wordt het werkterrein opgeruimd. De werkzaamheden zullen naar verwachting halverwege december klaar zijn.
Tekort aan fietsplekken
Waarom wordt het perk verbouwd? De reden dat dit gedaan wordt, is omdat er een tekort aan het aantal fietsparkeerplekken en bromfietsplekken is, zegt de gemeente. Aan de noordzijde van het station zijn inmiddels 700 extra plekken gemaakt en is de stalling op die plek vernieuwd. Op het Weena, tussen de tunnelbuizen zijn er tijdelijk 500 extra fietsparkeerplaatsen gemaakt.
“Maar dit is niet voldoende, er zijn meer plekken nodig. Daarom bouwen wij, in samenwerking met ProRail en NS een nieuwe fietsenstalling aan de Conradstraat naast het Centraal Station”, schrijft de gemeente Rotterdam in een brief aan omwonenden.
De stalling krijgt ongeveer 1000 plekken voor fietsen, bromfietsen, scooters en fietsen met een afwijkend formaat, zoals bakfietsen. De nieuwe fietsenstalling zal de tijdelijk geplaatste fietsparkeerplaatsen van het Weena vervangen.