Yorbi wil met eigen kledingmerk jeugdcriminaliteit in Rotterdam tegengaan

Tijdens de 2022 editie van de Rotterdam Street Culture Week was de eerste kledinglijn van ontwerper Yorbi te zien in de Bijenkorf in het centrum van Rotterdam. Het kledingmerk, Hedone, wil een alternatief bieden aan jongeren die het dealen van drugs als enige manier zien om snel geld te verdienen.

“We hebben twee maatschappelijke doelen met het merk. Enerzijds willen we awareness creëren bij recreatieve drugsgebruikers, over hun impact binnen het gehele drugsmilieu. Anderzijds willen we de jongeren die uit de wijken komen waar de kans op criminaliteit het hoogst liggen, betrekken bij het merk”, vertelt Yorbi. “Over vijf jaar willen wij dat elke functie binnen Hedone bekleed wordt door jongeren uit zwarte volkswijken.”

De vader van Yorbi is kledingmaker en helpt hem steeds vaker bij het proces van het maken van de kleding. Zo maakt hij regelmatig de samples voor Hedone. “Als ik advies nodig heb, vraag ik het vaak aan hem”, vertelt Yorbi. Zijn vader is maar al te trots op wat zijn zoon doet met het kledingmerk. “Maar het is jammer dat hij niet zelf kan naaien”, zegt hij lachend.