Zoek Eens Uit: Twijfels over kosten en duurzaamheid van warmtenetten

Elzeline Kooy

Na Utrecht, is er nu ook in Den Haag een warmtenet stopgezet vanwege een gebrek aan interesse van wijkbewoners, schrijft het NRC. Vanuit Rotterdam loopt er een grote “hoofd transportleiding” voor restwarmte, speciaal om dit soort warmtenetten mogelijk te maken in verschillende steden. Een jaar geleden deed OPEN Rotterdam onderzoek naar zo’n warmtenet project in Rotterdam.

Die grote hoofdleiding, Warmtelinq, voert restwarmte van onder andere het Afvalverwerkingsbedrijf Rijnmond naar de stadsverwarming in de stad. Het Warmtelinq project moest een grote buis worden die dit soort warmtenetten in meerdere steden, waaronder Delft en Leiden, mogelijk maakte. Uit het onderzoek bleek dat de buis minder duurzaam is dan destijds voorgesteld. Ook zou hij een stuk duurder worden dan in eerste instantie was bedacht.

Extra ketels
De brand bij de AVR zorgt voor extra moeilijkheden voor stadsverwarming, omdat de verbrandingsoven verantwoordelijk is voor een groot deel van de stadsverwarming in de stad. Rijnmond meldde hierover al eerder dat het nog wel een jaar kan duren voordat de afvalverbrandingsoven is gerepareerd. Om te voorkomen dat dat voor grote problemen zorgt als het écht koud wordt, hebben Eneco en Vattenfall inmiddels extra ketels in sommige wijken geplaatst om het warmtenet te ondersteunen.

Bekijk hier de reportage die OPEN Rotterdam maakte:

Het onderzoek is gedaan door Bram Logger en Parcival Weijnen in samenwerking met OPEN Rotterdam, Vers Beton, De Groene Amsterdammer, WOS, Schie en Omroep Delft en werd gefinancierd door het Zuid-Hollands Mediafonds en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.