CIDI billboard-campagne ‘ontvoerd door Hamas’ beëindigd: ‘riep veel politieke controverse op’

Het was een indrukwekkend beeld, de foto’s van de door Hamas ontvoerde kinderen en jongeren die een week lang ook in de omgeving Rotterdam langs de snelweg te zien waren. In de stad zijn her en der affiches met dezelfde afbeelding en tekst ‘ontvoerd door Hamas’ geplakt, die soms door Rotterdammers er worden afgehaald. De campagne is opgezet door het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) “Wij wilden met de campagne aandacht vragen en dat is gelukt.’’

Het CIDI was niet verantwoordelijk voor de affiches in de stad: “Wij zijn er bewust van dat het gebeurt, maar het zijn aparte groepen die het ophangen”, vertelt een medewerker van het CIDI. Ook in veel andere steden in de wereld zijn er soortgelijke billboards en flyers opgehangen met dezelfde boodschap: “Wij hebben contact met ze maar het is geen gecoördineerde actie’’, aldus de medewerker van het CIDI.

“De campagne riep veel politieke controverse op, daarom is het denk ik maar een week gebleven”, vertelt een medewerker van Hillenaar Outdoor, het bedrijf dat onder andere de billboards langs de A15 richting Rotterdam beheert. Maar CIDI sluit dit uit door te zeggen dat van tevoren is afgesproken dat de campagne niet langer dan een week zou duren. “Een week is lang genoeg voor een duidelijke boodschap.’’

Tot nu toe zijn er twee gegijzelden vrijgelaten door Hamas, maar het lot van de rest is nog niet bekend. Het CIDI staat in contact met het Israëlische leger dat hen het nieuws brengt over de situatie met de gegijzelden. Zij worden direct op de hoogte gesteld als de situatie met de op de billboards afgebeelde gijzelaars in Israël verandert.