De Ombudsman van Rotterdam – Rijnmond lost de parkeerproblemen van de stad op

Rotterdamse autobezitters opgelet, deze Oploskoffie is voor jullie en gaat over… parkeren. Naast de benzineprijs is nook dit een favoriet klaag-onderwerp dat nooit saai wordt. Ook Ombudsman Rotterdam – Rijnmond (ORR) heeft de handen vol aan parkeergerelateerde klachten. Wachtlijsten voor een parkeervergunning, parkeeroverlast en parkeereisen in nieuwbouwwijken.

Zo kampte 83-jarige Ivy Henar-Lemmers met problemen toen ze een nieuwe parkeervergunning wilde aanvragen. De laatste tijd zijn er steeds meer wijken waar de gemeente een maximum heeft gezet op het aantal beschikbare parkeervergunningen voor bewoners. Gevolg: wachtlijsten. Iets waar Ivy totaal door verrast werd toen ze na een ongeluk haar nieuwe auto wilde laten bezorgen in Crooswijk. Ze bleek op plek 24 in de wachtrij te staan.

Ook bij de nieuwbouw van de Wielewaal ging het mis. Een aantal Rotterdammers die daar in de afgelopen jaren een nieuwbouwhuis hebben gekocht of een huurcontract zijn aangegaan voelen zich “bedrogen”. Nieuw beleid vanuit de gemeente dwingt bouwers en projectontwikkelaars om bij nieuwbouwprojecten ‘voldoende parkeergelegenheid’ op eigen terrein te realiseren. Bewoners van deze huizen kunnen om die reden geen parkeervergunning op straat meer krijgen. En dat zorgt na de invoering van betaald parkeren op 3 april 2024 voor problemen.

Het bedrijventerrein van Hordijk kampt weer met een heel ander probleem: sinds de opening van het Maasstad Ziekenhuis in 2011 parkeren bezoekers hun terrein vol. Bij het ziekenhuis is het namelijk betalen en op hun terrein is het gratis. Om die overlast tegen te gaan komt de gemeente nu met een oplossing waar de ondernemers niet op zaten te wachten: betaald parkeren.

Deze reportage is onderdeel van de serie Oploskoffie, mede mogelijk gemaakt door Ombudsman Rotterdam – Rijnmond. Dit programma wordt gerealiseerd onder redactionele verantwoordelijkheid van OPEN Rotterdam, de opdrachtgever heeft geen invloed op de inhoud.