Fietslussen op de Nieuwe Binnenweg: ‘Heb er om gewed, maar ze worden toch écht gebruikt’

Op verschillende plekken aan de Nieuwe Binnenweg zijn in de afgelopen twee maanden fietslussen aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat blijkt niet alleen een uitkomst voor voetgangers, ook het autoverkeer wordt er veiliger van.

Om de drukte in het Rotterdamse verkeer in goede banen te leiden, wordt er de laatste tijd flink geëxperimenteerd door de gemeente. Recent zijn de Meent en de Witte de Withstraat al deels afgesloten om te kijken of dit de geluidsoverlast van showverkeer terugdringt.

Inhalen en dubbel parkeren
Een andere straat met veel verkeersproblematiek is de Nieuwe Binnenweg. Vooral voor voetgangers is deze straat gevaarlijk. Er waren tot voor kort vrijwel geen oversteekplaatsen en naast hard rijdende auto’s, wordt de straat ook druk gebruikt door fietsers, scooters en trams.

“Ik verbaasde me elke dag dat er geen ongelukken waren”, vertelt Erol van Happy Food & Health. “Auto’s racen hier echt met absurde snelheden door de straat, en halen elkaar ook nog eens in.” Omdat de straat rondom de fietslussen nu iets smaller is, gaat dat inhalen een stuk lastiger. Ook het dubbel parkeren, wat veel gebeurt op de toch al smalle Nieuwe Binnenweg, wordt door de lussen bemoeilijkt.

Weddenschap
Er was nog wel even twijfel of fietsers daadwerkelijk gebruik zouden maken van de omweg, maar uit een mini-onderzoek van Erol zou dat toch wel het geval zijn. “Ik heb een weddenschap gedaan met een klant voor een cappuccino: of er eerder tien fietsers waren die wel of geen gebruik maakte van de lus. Op een gegeven moment stond ik 6-2 achter, maar uiteindelijk heb ik, met het standpunt dat fietsers de weg toch zouden gebruiken, wel gewonnen.”

Helemaal klaar is het wat Erol betreft nog niet: hij hoopt dat de Nieuwe Binnenweg uiteindelijk verandert in een volledig autoluwe zone met ruimte voor bankjes en veel groen op straat.

Gemeente gaat showverkeer tegen op de Meent met wegversperring