VIDEO | Meer 30 kilometerstraten in Rotterdam: blije bewoners, maar er klinkt ook kritiek

Rotterdam maakt werk van het verlagen van de maximumsnelheid in een deel van de stad. In sommige straten moet de maximumsnelheid binnen twee jaar omlaag naar 30 kilometer per uur. Daarvoor heeft de gemeente achttien straten door heel de stad in het oog. Bewoners die al jaren last hebben van hardrijders in hun straat zijn blij, maar er klinkt ook kritiek. “Ik betwijfel of  hardrijders zich hieraan gaan houden.”

Volgens de gemeente gebeurt 80 procent van alle verkeersletselongevallen in de stad op wegen waar 50 kilometer gereden wordt. Bovendien heeft de gemeente uitgerekend dat bij een ongeluk, de kans op overleving 90 procent hoger is op een 30 kilometerweg.

Daarom wil de gemeente zo snel mogelijk de toegestane snelheid verlagen op wegen waar nu soms gevaarlijke situaties ontstaan. Daarvoor zijn 18 straten in kaart gebracht, van de Bergselaan en de Walenburgerweg in Rotterdam-Noord tot de Mathenesserlaan en Willem Buijtewechstraat in Rotterdam-West. Waarschijnlijk wordt de maximumsnelheid op deze wegen in 2023 30 kilometer. Nu treft de gemeente hiervoor de laatste voorbereidingen.

“Hier kijk ik heel lang naar uit. Het wordt zo een stuk veiliger, zeker voor kinderen.”

Bewoners blij: ‘Dit gaat een groot verschil maken’
Davide Belotta woont rond de Walenburgerweg en maakt zich al tijden hard voor een verlaging van de snelheid in die straat. Hij zegt “extreem blij” te zijn dat de gemeente actie onderneemt. “Hier kijk ik heel lang naar uit. Het is een grote verandering voor de straat, want het wordt zo een stuk veiliger, zeker voor kinderen.”

Met deze actie maakte Pieter Kuiper zich hard voor een lagere snelheid in de Walenburgerweg.

Pieter Kuiper, medebewoner in de Provenierswijk, valt Davide bij. Ook hij is al langer bezig met een snelheidsverlaging op de Walenburgerweg en stelde een aantal maanden geleden een petitie op.

“Ik ben ook ontzettend blij. Wel ben ik benieuwd in hoeverre zal worden gehandhaafd op deze maximumsnelheid. Ik blijf erbij dat om de verkeerssituatie hier veiliger te maken er ook gekeken moet worden naar de inrichting van de straat. Die moet echt smaller. Maar dit is een goed begin van de gemeente.” Hij zegt bovendien “blij verrast” te zijn dat de gemeente zoveel wegen in het vizier heeft.

“Hardrijders maakt het niet uit in welke kilometerzone ze rijden, ze hielden zich namelijk ook niet aan de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.”

Toch klinken er ook kritische geluiden: ‘Gaat dit helpen?’
Micheal Boonman is al tijden klaar met de verkeershufters in de straat waar hij woont: de Bergselaan in het Liskwartier. Hij zet zijn vraagtekens bij het verlagen van de maximumsnelheid. “Ik vind de Bergselaan eigenlijk geen weg om 30 kilometer per uur te rijden. Dat lijkt me te langzaam, al zijn de meningen daarover verdeeld in de staat.”

Volgens hem zijn de problemen in de straat sterk afgenomen sinds de komst van een mobiele flitser. “Hardrijders maakt het niet uit in welke kilometerzone ze rijden, ze hielden zich namelijk ook niet aan de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Het gaat ze erom dat ze niet gepakt willen worden. Daarom helpt de flitser hier erg goed. Er zijn nu een stuk minder harde rijders in de straat.”

In 2018 en 2020 brachten wij een bezoek aan het Liskwartier, waar bewoners als Micheal Boonman schoon genoeg hadden van de hardrijders. Bewoner Reidar Plokker vertelde drie jaar geleden hoe zijn kat meerdere malen was aangereden door verkeershufters.

Ook kritiek uit Delfshaven: ‘Gaat niet ver genoeg’
Ook in Delfshaven klinkt kritiek. Niet op het feit dat de gemeente de Mathenesserlaan tot een 30 kilometerzone wil maken, maar omdat de voornemens niet ver genoeg gaan. Zo zegt een bewoner: “Ik vind het jammer dat de Schiedamseweg niet is meegenomen in de veranderingen.”

Volgens haar zijn ook de Beukelsdijk, de 2de Middellandsstraat en de Vierambachtstraat rijp voor een 30 kilometerzone. “De straten staan niet op de lijst, maar die zijn echt niet onveiliger dan de Mathenesserlaan.”

In deze straten wordt de snelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur
Volgens Rijnmond heeft de gemeente de afgelopen jaren op verschillende plekken werk gemaakt van het verlagen van de maximumsnelheid. Op de Wilhelminakade, Otto Reuchlinweg, Polderlaan, Groene Hilledijk, G.J. Jonghweg, het oostelijke deel van het Scheepsvaartkwartier en straten in de buurt van Oudeland is de snelheid het afgelopen jaar al teruggebracht naar 30 kilometer per uur.

In 2023 moet hetzelfde gebeuren in de volgende straten:

Rotterdam-Noord

  • Bergselaan (Liskwartier)
  • Rodenrijselaan (Liskwartier)
  • Bergweg (Liskwartier)
  • Benthuizerstraat (Oude Noorden)
  • Zaagmolenstraat (Oude Noorden)
  • Van Aerssenlaan (Blijdorp)
  • Bentincklaan (Blijdorp)
  • Walenburgerweg (Provenierswijk)
  • Jonker Fransstraat (Rubroek)

Rotterdam-Delfshaven

  • Mathenesserlaan
  • Willem Buijtewechstraat
  • Claes de Vrieselaan

Rotterdam-Zuid

  • Lange Hilleweg (Bloemhof)
  • Willemsbrug (Noordereiland)

Rotterdam-Centrum

  • Hofplein
  • Witte de Withstraat
  • Gedempte Zalmhaven
  • Haagseveer