Update veerdienst Rozenburg-Maassluis: ‘Alleen een goede oplossing voor de fietsers en voetgangers’

De autoveerdienst tussen Maassluis en Rozenburg is sinds oktober 2022 buiten dienst. Het fiets- en voetveer werd op 23 mei 2023 opeens uit de vaart gehaald. De provincie Zuid-Holland meldt op vrijdag 9 juni dat ze een tweejarige overeenkomst met exploitant Damen willen aangaan. Deze moet ervoor zorgen dat, in ieder geval, het fiets- en voetveer weer terugkomt. Op 5 juli wordt de beslissing definitief gemaakt, als de Provinciale Staten hier akkoord op geven. Rozenburg in Actie lid Rob Smith: “Als de gemeente Maassluis en Rotterdam gaan bijdragen aan de kosten van het autoveer kan dit pas echt een verschil maken.”

Geen woorden maar varen
Het is de Rozenburgers niet makkelijk gemaakt de afgelopen tijd. Eerst verdween de autoveer, toen was de brug een tijdje kapot en tot slot hadden ze ook geen fiets- en voetveer meer.

De actiegroep Rozenburg in Actie, zorgde na oktober 2022, dat er een fiets en veerpontje werd ingezet na het verdwijnen van de autoveerpont. Dit kregen ze voor elkaar door een handtekeningenactie die ze in Rozenburg hadden uitgezet. Al snel daarna zag de actiegroep in dat dit fiets- en voet veerpontje niet voldoende was om het probleem structureel op te lossen. Hiervoor is toch echt een betere verbinding nodig, ook voor automobilisten. Als je naar Maassluis wilt betekent dit dat je dan bijna 26 kilometer moet omrijden. Dit is niet alleen tijdrovend maar kost ook wat centen. Rozenburg in Actie bleef om deze reden in gesprek met de dorpsraad, gemeente en provincie en vroegen op allerlei manieren aandacht voor het probleem.

Rozenburg in Actie lid Rob Smith reageert nog niet dolenthousiast op het nieuws: “De nieuwe fiets- en voetveer is een goede oplossing voor de aankomende twee jaar.” Dan voegt hij toe: “Voor de fietsers en voetgangers.”
Volgens Rob zijn de Rozenburgers nog niet helemaal overtuigd over de opties die op de agenda staan. Hoewel het fiets-en voetveer wel iets helpt, is het probleem voor de automobilisten nog steeds niet opgelost.

De aankomende plannen
Exploitant Damen is van plan een de fiets- en voetveerdienst te realiseren met een capaciteit van 130 passagiers, die elk uur drie keer heen en weer vaart. Daarnaast zien de exploitant ook naar de mogelijkheid om een (nieuw) autoveer in te zetten. Verder hebben verschillende politieke partijen in de gemeenteraad van Maassluis en Rotterdam (waar Rozenburg onder valt) met spoed om een oplossing gevraagd voor het veer probleem. Ook komt er een nieuwe snelweg; de Blankenburgverbinding. Deze de A20 bij Maassluis verbinden met de A15 bij Rozenburg. Aan de verbinding wordt nu hard gewerkt, ook zal hiervoor nog een tunnel worden gebouwd vlakbij Maassluis en Rozenburg.
De geplande opening van de nieuwe snelweg staat voor begin 2024 gepland.