Bewoners van de Kossel in Bloemhof zijn Woonstad spuugzat: ‘we hebben geen vertrouwen meer’

Bewoners van de buurt de Kossel in de wijk Bloemhof hebben last van vocht, tocht en schimmel door verouderde kozijnen. Ondanks meerdere meldingen en acties wil Woonstad Rotterdam het onderhoud van die kozijnen pas in 2024 uitvoeren. Dat terwijl de schimmel volgens bewoners voor gezondheidsklachten zorgt, ook bij kinderen.

Na een handtekeningenactie en een aantal brieven over en weer hebben de bewoners van de Kossel geen vertrouwen meer in Woonstad Rotterdam. Een bewoner is al sinds 2014 bezig met deze problemen. Ze is een handtekeningenactie gestart met 100 handtekeningen over de klachten, maar Woonstad vond dat er op jaarbasis te weinig klachten binnenkwamen. Uiteindelijk is er een aannemer gestuurd om de kozijnen te onderhouden. ‘‘Ze kwamen de kozijnen onderhouden met WD40 terwijl ze uit elkaar vallen bij wijze van’’, vertelt de bewoner. Volgens de bewoners komt Woonstad elke keer met een nieuw excuus. ‘‘Ik heb geen vertrouwen in Woonstad, ze nemen ons niet serieus’’, aldus Mustafa een van de bewoners van de Kossel. ‘‘Mijn kinderen die worden steeds ziek omdat er schimmel is in hun kamer, zelfs de gordijnen zijn beschimmeld’’, voegt Mustafa toe.

Een andere bewoner heeft twee kinderen met astma, die in de schimmellucht de winter door moeten zien te komen. ‘‘Elke keer wordt er ons verteld om te luchten, ik lucht mijn huis meer dan vier uur per dag en heb nog altijd dezelfde problemen. Daar ligt het dus zeker niet aan. Onderhoud heeft geen zin, alles moet vervangen worden’’, aldus de bezorgde ouder.

Woonstad heeft het onderhoud aan de kozijnen eerst in 2027 gepland, maar dit hebben ze naar 2024 verplaatst. “Waarom pas in 2024, als er al genoeg gezondheidsklachten zijn en inbraken”, vragen de bewoners zich af. Woonstad reageert als volgt: ‘‘We snappen dat iedereen liever gisteren dan vandaag nieuwe kozijnen, ramen en ventilatie wil. Maar het gaat om veel woningen en om dat goed aan te pakken moet je zorgvuldig een plan maken. Wij kunnen ook iedere euro, maar 1 keer uitgeven. Waar beginnen we? Wat moeten we allemaal doen en zien we niets over het hoofd? Welke aannemer kan al deze problemen in 1 keer en het beste oplossen? Om dat allemaal te beantwoorden is tijd nodig.’’

Woonstad belooft in een schriftelijke reactie aan OPEN Rotterdam dat het in 2024 echt opgelost zal worden. ‘‘We kunnen in ieder geval beloven dat we bewoners goed geïnformeerd houden over de te zetten stappen en het plan van aanpak. Ook kunnen we beloven dat we dit jaar een plan maken, samen met bewoners, waardoor we in 2024 van start kunnen gaan met de langetermijnoplossingen’’, aldus Woonstad Rotterdam.