Stichting Goud van Noord is tijdens corona begonnen met een bijzondere actie; ze delen cadeaukaarten uit aan de Noorderlingen die het financieel moeilijk hebben. Met deze kaarten kunnen zij in verschillende supermarkten, die meedoen aan de actie, boodschappen halen. De afgelopen maanden werd de kaart steeds succesvoller, maar nu komt het eind van de actie in zicht.
Tijdens de eerste corona-lockdown werden de voedselbanken gesloten. Veel bewoners van het Oude Noorden, net als andere Rotterdammers, leden hieronder. Stichting Goud van Noord bedacht toen het idee om cadeaukaarten uit te delen. Deze waren via de organisatie aan te vragen en zodoende kon je, bij de supermarkten die meewerkten, je eigen boodschappen doen. Gerlinda Robbertsen, zakelijk leider bij Goud van Noord, vertelt over de voordelen van deze cadeaukaart: “Mensen weten heel goed wat ze zelf nodig hebben en hoeven op deze manier niet naar één bepaalde plek.” De cadeaukaartenactie staat, naast het voorzien in de basisbehoeften, ook symbool voor het zichtbaar maken van de problematiek en het verder helpen van elkaar. De Oude Noorderlingen staan er zo niet alleen voor en worden dicht bij huis geholpen.
Wijkbewoners bellen
De consequenties van de inflatie zijn inmiddels goed zichtbaar: boodschappen zijn duurder en energieprijzen verdubbelen. Gezinnen die nog net het hoofd boven water konden houden, lijken nu financieel kopje onder te gaan. Om maar te zwijgen van de mensen die al in zwaar vaarwater zaten voor de inflatie. Hoewel een aantal huishouden in het Oude Noorden waren voorzien van de kaarten, merkte de stichting dat ze heel weinig geluiden hoorden vanuit de wijk na alle forse prijsstijgingen. Dit was nogal vreemd, zeker gezien het feit dat de inflatie alleen maar een grotere groep treft. Goud van Noord besloot daarom proactief te werk te gaan en belde de bewoners zelf op om te vragen hoe zij de prijsstijgingen ervaarde. Ze kwamen erachter dat veel wijkbewoners opgelucht waren om hun verhaal te kunnen doen. “Mensen worden alleen maar stiller en stiller naarmate ze krap bij kas zitten”, weet Gerlinda uit ervaring.
Door middel van giften en donaties heeft Goud van Noord inmiddels ongeveer 180 huishoudens kunnen helpen in de wijk. De populariteit van de actie is zo groot dat ze in november geen nieuwe aanmeldingen meer kunnen aannemen. Er zijn partners aangeschoven, waardoor de actie kan doorlopen tot het nieuwe jaar. “De zorg voor de eerste levensbehoeften wordt nog niet snel opgepakt, de overheid komt pas per januari 2023 in actie. Ik maak me zorgen over hoe het nu verder moet.”
Reden van succes
De cadeaukaarten die Goud van Noord uitdeelt zijn een groot succes in de wijk. Maar in dit geval is het ‘succes’ eigenlijk een verlies te noemen. De reden dat de afname groot is wil alleen zeggen dat meer mensen het moeilijk hebben. Gerlinda hoopt dat deze actie een soort sneeuwbaleffect heeft op organisaties door het hele land, zodat meer Nederlanders direct geholpen konden worden. Wel heeft ze goede hoop dat er steeds meer partners en geïnteresseerden aanschuiven die onder andere Stichting Goud van Noord kunnen helpen deze noodoplossing te dragen tot er vanuit de overheid wordt ingegrepen.