010nu weekoverzicht: Bewoners de Kossel zijn Woonstad zat, leegstand in Rotterdam en de nieuwe helmplicht

Vorige week was het al een belangrijk thema en ook deze week is er weer veel om te doen: Wonen. Of het nu gaat om slecht onderhoud, wie de panden precies in zijn bezit heeft of waar er een bestaande flat moet wijken voor weer een nieuwe hoge toren: In onze stad is er altijd veel te zeggen over huizen.

Deze week ging het over huizen in Bloemhof. De bewoners daar zijn namelijk niet blij met het onderhoud van de huizen: ze zitten vol schimmel en langs de verouderde kozijnen tocht het flink. Ondanks dat de bewoners een handtekeningenactie zijn gestart en de problemen al meerdere keren hebben gemeld bij Woonstad Rotterdam, wil de woningcorportatie het onderhoud van de betreffende kozijnen pas in 2024 gaan doen. Dat terwijl de schimmel volgens bewoners voor gezondheidsklachten zorgt, ook bij kinderen.

Sloop en lege panden
Naast slecht onderhouden panden waar wél mensen in wonen, zijn er volgens Martijn van Bond Precaire Woonvormen in de stad ook veel te veel panden waar niemand in woont. En dat is volgens hem een hele slechte zaak, zeker in een tijd waarin de woningnood zo hoog is. Het duurt soms wel maanden of jaren voordat een pand of wijk dat aangemerkt is voor de sloop ook daadwerkelijk tegen de vlakte gaat. Dat biedt volgens Martijn mogelijkheden voor huurders die hard op zoek zijn naar (tijdelijke) woningen voor wat minder geld. Toch doen bouwbedrijven er alles aan om de te slopen panden onbewoonbaar achter te laten.

Verplicht een helm op? Harder rijden!
Sinds de invoering van de helmplicht is het druk bij RDW-gecertificeerde bedrijven voor het omkeuren van snorfietsen. Bij het omkeuren van een snorfiets wordt er een wijziging doorgevoerd in het kenteken: van blauw naar geel. Dan mag je met je snorfiets dus ineens vijfenveertig rijden. Tot 1 januari 2023 mocht je op zo’n snorfiets rijden zonder helm, maar sinds 1 januari 2023 is ook bij een maximum snelheid van vijfentwintig kilometer per uur een helm verplicht. Een stuk veiliger natuurlijk, maar veel Rotterdammers kijken er dus blijkbaar anders naar: Als ik toch een helm op moet, dan maar meteen wat harder rijden.