Ismail Aghzanay is verkozen tot Leraar van het Jaar 2021 in de categorie ‘voortgezet onderwijs’. De Rotterdammer is docent Engels op het Comenius College en is eerder al in 2018 verkozen tot Rotterdamse Leraar van het Jaar. Ook maakte hij de serie ‘Waterkonijnen op Pad’ dat is uitgezonden op OPEN Rotterdam. Met zijn nieuwe titel streeft hij naar kansengelijkheid, inclusiviteit en hoopt hij dat er meer mensen kiezen voor een carrière in het onderwijs.
“Het is heel waardevol, tof en bijzonder dat ik kennelijk iets teweeg breng bij mijn leerlingen. Misschien mag ik zelfs wat trotser zijn op mijn titel”, vertelt Ismail. De docent gelooft niet dat er maar één beste leraar bestaat, hij vindt dat leerlingen zelf bepalen wie hun favoriete leraar is. Toch is hij blij dat hij zoveel kids iets moois heeft kunnen brengen de afgelopen jaren. “Ik ben in feite uitgeroepen tot leraar van het jaar op het voortgezet onderwijs. Nu ben ik een jaar lang ambassadeur en ik mag zoveel mogelijk proberen de doelen die ik vooraf heb bepaald te realiseren.”
“Ik zou het fantastisch vinden om meer titels binnen te slepen zodat ik deze titels kan gebruiken om mijn doelen te bereiken.”
Van leraar tot ambassadeur
Deze titel krijg je dan ook niet zomaar. “Je wordt voorgedragen door leerlingen, docenten en ouders en op basis daarvan word je uitgenodigd. Een jury bepaalt aan de hand van de inzendingen wie er in de top tien komt. Toen ik bij de top tien zat moest ik met een video, motivatiebrief en pitch toelichten waarom ik leraar van het jaar zou moeten worden.” Deze strenge voorwaarden zijn er volgens Ismail niet voor niets. “Uiteindelijk bepaalt de jury of een leraar voldoet om deze titel te dragen. Een leraar heeft het meest prachtige beroep dat er bestaat en als leraar van het jaar moet je dit beroep sterk neer kunnen zetten en dat vraagt wat van je. Hierdoor snap ik de intensiteit van de opdracht wel.”
“De titel is leuk maar het gaat erom wat je ermee doet”, zegt Ismail. Ik hoop dat ik de kans krijg om het onderwijs te beteren op het gebied van diversiteit, inclusiviteit, kans gelijkheid en ik zou wat willen doen aan het lerarentekort. Ik wil zoveel mogelijk mijn verhaal te delen zodat andere organisaties met dezelfde visie mij de mogelijkheid geven om met hen aan tafel te zitten.” Ook gelooft hij in de impact van media.” De media is de beste manier om een boodschap en visie te verspreiden.”
“We leven eenmaal in een samenleving waarbij een titel ervoor zorgt dat je op een plek komt of een bepaalde stem krijgt. Als dat betekent dat ik de beste leraar van de wereld moet worden, dan gaan we daar voor.”
Beste leraar van de wereld
In 2018 werd Ismail uitgeroepen tot leraar van het jaar in Rotterdam. Ook dit wierp zijn vruchten af. “Een leerling zei toen ik onderweg was naar de verkiezingsuitslag van beste leraar van het jaar: ‘Meneer, de grootste prijs die heeft u al gewonnen, u won onze harten.’ De prijs was voor mij dat ik leerlingen heb mogen ondersteunen en begeleiden. Dat is toch prachtig om te zien!” Voor Ismail is een titel dan niet het allerbelangrijkste maar nog steeds wel heel belangrijk. “We leven eenmaal in een samenleving waarbij een titel ervoor zorgt dat je op een plek komt of een bepaalde stem krijgt. Als dat betekent dat ik de beste leraar van de wereld moet worden, dan gaan we daar voor. Ik wil impact maken door het onderwijs beter voor leerlingen en leerkrachten te maken, want we mogen trots zijn op het onderwijs in ons land.”
“Meneer, de grootste prijs die heeft u al gewonnen, u won onze harten.”
Voorbeeld voor leerlingen én leraren
“Leerkrachten zijn by far een van de belangrijkste schakels in het leven en daarom is het als leraar belangrijk om ten alle tijden te handelen uit rechtvaardigheid. Werk vanuit je hart en blijf dicht bij jezelf.” Ismail twijfelt echter niet aan wat leraren vaktechnisch en inhoudelijk kunnen. “Ik merk vaak dat leraren niet beseffen hoe belangrijk hun rol is en wat voor meerwaarde ze bieden. Dat lijken ze soms uit het oog te verliezen.” Want volgens Ismail is het klaslokaal een mini samenleving waar gesproken moet worden over onderwerpen als de lockdown-rellen, polarisatie en vrijheid van meningsuiting. “Ik wil als leraar laten zien dat het startpunt van jongeren niet bepaalt wat hun finish is. Waar je vandaan komt is niet bepalend voor hoor je jezelf ziet. Alles wat buiten gebeurt, gebeurt ook in de klas. Daar moet je over praten. Ik laat ze zien wat ze in zich hebben en dat ook zij dichtbij zichzelf moeten blijven.”
Nu Ismail de nieuwe titel draagt, staat er een hoop op de planning. Samen met het onderwijscollectief Meesters Met Dromen, waar hij samen met Yasin Yaylali en Emin Kececi deel van uitmaakt, werkt hij nu aan de onderwijsspelshow ‘ik hou van onderwijs’: meesters vs juffen, wat in januari wordt uitgezonden. Tegelijkertijd is hij bezig met een aantal programma’s en hij hoopt op een boek. “Kortom een hoop dingen waar ik mee bezig ben om elke dag het beste uit mijn leerlingen te halen.”
Eerder maakte Ismail Aghzanay samen met Muhsin Abdulwahab onder de naam Waterkonijnen een serie bij OPEN Rotterdam genaamd Waterkonijnen op Pad. Bekijk hieronder de video.