De gemeente Rotterdam is al een tijdje geleden begonnen met de strijd tegen showverkeer, asociale verkeersdeelnemers en het verminderen van autoverkeer in de stad. Deze zomer is de gemeente bovendien een zogenoemd ‘zomeroffensief’ tegen verkeersoverlast begonnen. Want: “De afgelopen maanden zijn de overlast en de aantasting van het woon- en leefklimaat door, met en vanuit voertuigen, helaas in een rap tempo toegenomen tot buitensporige proporties”, schrijven wethouder Judith Bokhove en burgemeester Aboutaleb.
Daarom richten zij zich deze zomer op het terugdringen van asociaal verkeersgedrag (waaronder racen en roekeloos rijden) en geluidsoverlast, intimidatie, vervuiling door, met, rondom en vanuit voertuigen op de openbare weg (inclusief parkeerplaatsen, parken en kades). Het levert een breed scala aan maatregelen op. OPEN Rotterdam zet deze verschillende maatregelen op een rijtje.
Ingrijpen op hotspots
Deze zomer wordt extra ingegrepen op zeven hotspots: het Scheepvaartkwartier (oostelijk deel), de Meent, de West-Kruiskade, de Zwart Janstraat, de Rodenrijselaan en de Bergselaan (in Noord), de Wilhelminapier, de Siciliëboulevard (in Nesselande) en de Oosterkade (bij de Maasboulevard). Er worden hier door de gemeente deze zomer ruim dertig politiecontroles gehouden en daar komen ook geluidsmeters bij tevoorschijn. Boa’s controleren op het gebruik van drank en lachgas in geparkeerde auto’s.
Onderdeel van dit pakket maatregelen is bovendien de aanleg van tijdelijke drempels op een paar van deze ‘hotspots’. Zo zijn de drempels al gezien bij de Oosterkade en de Parkkade. Het is bedoeld om racende auto’s tegen te gaan, zo zegt een woordvoerder van de gemeente tegen OPEN Rotterdam.
Meentbrug afgesloten
“Op straat worden allerlei maatregelen genomen”, zegt de woordvoerder. “Denk hierbij aan het plaatsen van (rubberen) drempels, het afzetten van sommige straten waar veel overlast is, stevige handhaving door de hele stad en het inzetten van mobiele flitspalen.”
Zo wordt elke donderdag-, vrijdag-, zaterdag- én zondagavond de brug bij de Meent afgesloten. Daarmee ontstaan twee gescheiden verkeerssystemen op de Meent, waarmee showverkeer wordt tegengegaan. “Bij succes kunnen de aanpassingen, inclusief de zogenaamde ‘knip’ op de Meent, permanent worden gemaakt”, schrijft Aboutaleb in een brief aan de gemeenteraad.
Een aantal weken terug waren wij op de Meent om te kijken hoe de maatregel in de praktijk werkte.
Verrijdbare flitskasten
Ook onderdeel van het ‘zomeroffensief’ van de gemeente: het inzetten van verrijdbare flitskasten tegen hardrijders. Op de Westzeedijk en de Bergselaan staan sinds 22 juli mobiele flitspalen. De palen zijn verrijdbaar door ze op een aanhanger te plaatsen. Zo kunnen de palen steeds op een nieuwe plek staan waar verkeersoverlast is.
“Door de kasten te verplaatsen, kan het verkeer op meerdere plekken gecontroleerd worden. Bovendien passen notoire hardrijders hun rijgedrag aan, omdat ze moeilijker rekening kunnen houden met de locatie van de flitspaal”, aldus de gemeente.
Flitspalen tegen ronkende auto’s
Al eerder maakte de gemeente bekend flitspalen in te willen zetten, die niet bedoeld zijn tegen hardrijders, maar tegen weggebruikers met ronkende auto’s. Rotterdam is al een tijdje klaar met de geluidsoverlast van weggebruikers. De speciale flitspalen moeten worden uitgerust met een decibelmeter die herriemakende auto’s eruit weet te pikken en flitst.
Boetes uitdelen voor lawaai is nu nog moeilijk, zegt Bokhove. “Nu moet een automobilist echt staande worden gehouden en moeten er geluidsmetingen worden gedaan. Dat maakt handhaven op geluidsoverlast lastig”, zei de wethouder eerder tegen de NOS.
Fout geparkeerde deelscooters
Het is voor veel Rotterdammers een grote ergernis: fout geparkeerde deelscooters. Je komt ze overal tegen, op het fietspad, op de stoep en in parken. De gemeente is daarom met een oplossing gekomen: speciale parkeervakken voor deelscooters.
Het probleem van de rondslingerende (deel)scooters en fietsen werd de laatste tijd vooral groot voor gehandicapten. Voor rolstoelers en slechtziende mensen werd het zelfs gevaarlijk. De gemeente hoopt met dit nieuwe plan meer orde en veiligheid te krijgen op straat en de overlast hiermee te verminderen. Critici vrezen echter dat de speciale parkeerplekken ten koste gaat van de al schaarse parkeerplekken voor auto’s in de stad.
Niet iedereen blij met maatregelen
Niet iedereen is tevreden met de maatregelen die de gemeente treft. Zo zorgt de afsluiting van de boulevard in Nesselande, die de verkeersoverlast daar moet beperken op warme dagen, bij bewoners ook voor veel ergernis.
Voor de OPEN Vraag gingen wij in juni naar de Siciliëboulevard toe.
“Maastunnel-experiment een ramp”
Ook is niet iedereen even blij met misschien wel de bekendste verkeersmaatregel van de gemeente: het afsluiten van rijbanen bij de Maastunnel. Zo noemt verloskundige Femke Karels van Verloskundig Centrum Bergweg het Maastunnel-experiment een ramp. “Door de chaos is een baby in de garage van het Erasmus MC geboren.”
Maastunnel-experiment ramp voor verloskundigen: ‘Baby in garage geboren’