Voor de vierde keer is politiek café Stemmen! in een wijk in de stad om het te hebben over een thema dat speelt bij Rotterdammers. Deze maand gaan Sanne Poot en Lauren Verbrugh met Rotterdammers in gesprek over de toekomstplannen rond de mobiliteit van de stad in Huis van de Wijk De Pomp in De Esch.
Drukke straten met fietsers, hardrijdende automobilisten, deelscooters en (een steeds duurder wordend) openbaar vervoer: Rotterdam is altijd in beweging. Maar hoe ziet de toekomst van de mobiliteit in onze stad eruit? Gaat die nieuwe brug vanaf De Esch naar Feijenoord er komen? Hoe ziet een autoluw Rotterdam eruit? Over deze vragen en meer spreekt OPEN Rotterdam woensdag 19 oktober onder andere wijkraadsleden en gemeenteraadsleden Imane Elfilali van Volt en Simon Becker van de VVD in Huis van de Wijk De Pomp in De Esch. Vanaf 16.00 uur ben je welkom om mee te praten tijdens de opnames.
Wat speelt er allemaal in de stad rondom het thema vervoer?
Alle Rotterdammers hebben er mee te maken: hoe je van de ene plek naar de ander komt in de stad. Maar dat dat nog niet zo eenvoudig is, laten meerdere reportages en artikelen van OPEN Rotterdam zien. Hier de meest recente gebeurtenissen op een rijtje:
Bewoners Delfshavenseweg zijn klaar met verkeer dat vlak langs voordeur scheurt
De bewoners aan de Delfshavenseweg vlak langs de Schie zijn klaar met het verkeer dat dagelijks vlak langs hun voordeuren scheurt. Ze wonen aan een woonerf waar de maximale snelheid op 15 kilometer per uur ligt, maar toch worden ze met regelmaat bijna van de sokken gereden.
College Rotterdam wil nieuwe brug over de Maas tussen Kralingen en Feijenoord
Na jarenlange studie is de verkenning naar een nieuwe oeververbinding afgerond. Het Rotterdamse college zet in op een brug tussen Feijenoord en Kralingen, omdat dit de volgens de gemeente ‘de beste optie is voor Rotterdam’.
Maximale snelheid naar 30 km per uur moet Walenburgerweg veiliger maken: ‘Heel blij mee’
De Walenburgerweg in Blijdorp is vanaf zaterdag 1 oktober officieel een 30 kilometer per uur-straat. Door de maximumsnelheid te verlagen en de straat opnieuw in te richten moet onder meer de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers worden verbeterd. Eerder was er nog sprake van een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. “Ik ben er echt super blij mee”, vertelt bewoner Ingetje Wielenga, die zich samen met de andere bewoners al een langere tijd inzet voor de nieuwe snelheidslimiet.
Hoe lang moet je zoeken naar een parkeerplek in Rotterdam? ‘Ik heb al drie rondjes gereden’
Bewoners van de Gouvernestraat kunnen tegenwoordig nauwelijks nog een parkeerplaats vinden. Het helpt vooral niet dat een flink aantal parkeerplaatsen bezet wordt gehouden voor de sloop van het Odeon gebouw. Uitvoerder van de sloop, Woonstad, laat ons daarover schriftelijk weten dat de ruimte nu eenmaal nodig is voor de sloopwerkzaamheden die nog tot eind van 2022 zullen duren.
Eenrichtingsverkeer Zwart Janstraat wordt geëvalueerd: ‘Het is nu een auto ghetto’
In de Zwart Janstraat geldt sinds half februari eenrichtingsverkeer. Automobilisten kunnen sindsdien de straat alleen nog vanaf de Bergweg in de richting van de Noordmolenstraat rijden. Eenmaal daar aangekomen is het rechts ofwel links de woonwijk in om de verdere route door Rotterdam te vervolgen. Bewoners van de omliggende woonwijk zijn daar op z’n zachtst gezegd niet erg blij mee.